پس از آموزش شطرنج در مورد مهره ها و صفحه آن سوالی به وجود می آید و آن سوال نحوه چینش مهره ها در صفحه می باشد. وقتی صفحه شطرنج خود را باز می کنید در واقع تعدادی خانه مربع شکل به رنگ های سیاه و مشکی جلوی شما نمایان می شود. پس از مشاهده صفحه شطرنج خود باید بدانید که مهره های این بازی طبق یک قانون چیده شده اند و شطرنج باز ها همگی از این قانون باید پیروی کنند. مهره های شطرنج عبارتند از پیاده یا سرباز، فیل، اسب، رخ، وزیر و شاه.

آموزش شطرنج و چینش آن ها بدین صورت می باشد که شما در ردیف دوم ابتدا باید سرباز ها را به ترتیب بچینید و پس از چینش سرباز ها در گوشه دو طرف دو عدد رخ قرار می دهید و بعد از آن از دو طرف اسب، بعد دو عدد فیل باید قرار دهید. از طرفی دیگر شاه سفید رنگ باید روی مربع سفید و شاه مشکی رنگ باید روی مربع مشکی قرار بگیرد و وزیر نیز باید در مربع باقیمانده باشد.

 

برای کلاس شطرنج‌  به اسان اسپرت مراجعه کنید.ش


چیدمان شطرنج

آموزش شطرنج مبتدی


در آموزش بازی شطرنج زمان بسیار اهمیت دارد. وقتی این بازی به صورت مسابقه بین دو نفر باشد باید در زمانی محدود بازی خود را تمام کنند و در این بازی هر کس زودتر تایم خود را تمام کند بازنده خواهد بود. ساعت شطرنج نیز دارای قیمت می باشد که قیمت آن از ۵۰ تومان تا ۴۰۰ هزارتومان است و هر کس مزابق سلیقه خود برای ساعت هزینه خواهد کرد. در آموزش شطرنج مبتدی هر کدام از شش مهره ها به صورت متفاوت حرکت می کنند و یک مهره نمی تواند از روی مهره دیگر رد شود یا جای مهره دیگر را بگیرد.
به عبارتی دیگر در آموزش شطرنج مبتدی وقتی یکی از مهره ها بیرون باشد مهره دیگر می تواند جای او را بگیرد و در ادامه جوری حرکت کند که بتواند از خود به بهترین نحو ممکن دفاع کند. در آموزش شطرنج مبتدی حرکت مهره سرباز تا حدودی غیر معمولی است و مهره سرباز فقط می تواند به سمت جلو حرکت کند همچنین به صورت اریب مانند به ان حمله شود. مهره سرباز حق یه خانه جلو رفتن را دارد و هنگام شروع بازی برای یک بار می تواند دو خانه به جلو برود.

منبع:

https://blog.asansports.com/2021/01/07/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%b4%d8%b7%d8%b1%d9%86%d8%ac-%d8%a7%d8%b2-0-%d8%aa%d8%a7-100-%d8%a8%d9%87-%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d8%af%d9%87-100-%d8%aa%d8%b6%d9%85%db%8c%d9%86%db%8c/