درآمد حاصل از فروش حق پخش رسانه ای مانند تلویزیون ، ماهواره ، اینترنت و تمامی ابزارهای ارتباطی در تمامی مسابقات داخلی و خارجی ، درآمد حق پخش رسانه می باشد.

عوامل تاثیرگذار بر حق پخش رسانه :

بیننده های تلویزیونی مسابقات فوتبال به طور روزافزون زیاد می شوند و این موضوع باعث شده است تا رقابتی فشرده بین شبکه های معتبر تلویزیونی و ماهواره ای برسر خرید حق انحصاری پخش مسابقات فوتبال ایجاد شود و با اطمینان می توان اذعان نمود که در چنین رقابتی صنعت فوتبال بیشترین سود را عائد خود ساخته است. منافع فراوانی که شرکت های پخش کننده مسابقات فوتبال از پخش مسابقات دریافت می نمایند باعث می شود تا میان آنها جهت اخذ امتیاز پخش، رقابتی فشرده پدید آید که در نهایت باعث بالارفتن قیمت پخش مسابقات می گردد و این عامل باعث افزایش درآمد فوتبال لیگ ها و باشگاه های آن می شود در کنار رقابتی که رسانه ها برای دریافت حق پخش دارند که باعث بالارفتن قیمت حق پخش مسابقات می شود، هر مسابقه ای که بینندگان بیشتری داشته باشد اصحاب رسانه مبلغ بیشتری را بابت حق پخش مسابقات می پردازند. پس عواملی که منجر به حضور بیننده بیشتری می گردد برحق پخش مسابقات تاثیرگذار است. در مجموع تمامی عواملی که برای حضور تماشاگران در استادیوم ها و تقاضای مشاهده مسابقات فوتبال مطرح می باشد در تقاضای مشاهده پخش رسانه ای مسابقات هم تاثیرگذار است مانند کیفیت و عدم قطعیت بازی . همچنین درآمد تیم هایی که مسابقات آنها جذابیت های بیشتری برای هواداران دارد از حق پخش بیشتری برخوردار می باشد. در واقع جذابیت مسابقه یکی دیگر از عوامل جذب تماشاگران می باشد. با توجه به مطالب بیان شده، رقابت شبکه های مختلف جهت گرفتن حق پخش رسانه ای لیگ ها و مسابقاتی که بینندگان بیشتری دارد از مهمترین عوامل اثرگذار برقیمت حق پخش رسانه ای هستند.

 

درآمد فوتبال از بخش تجارت :

یکی از مهمترین عوامل در تجارت و حضور قدرتمند در این زمینه ، نام تجاری آن می باشد. نام باشگاه های فوتبال در واقع همان نام تجاری آنها می باشد که با آن نام یا مارك در حال فعالیت های ورزشی، تجاری و اقتصادی هستند. هرچه این نام تجاری از اثرگذاری بیشتری نزد مردم برخوردار بوده و دارای اعتبار بیشتری باشد آن باشگاه می تواند امتیازات بیشتری کسب نماید. باشگاه ها دارای مارك بین المللی می باشند و برخی به دنبال گسترش آن در خارج از مرزهای جغرافیایی خود هستند. منابع مختلفی در بخش درآمد فوتبال از طریق تجارت وجود دارد که عبارتند از:

الف-ورزشگاه :

ورزشگاه ها علاوه بر درآمد روز مسابقه می توانند محل دیگری برای کسب درآمد باشگاه ها باشند. این مطلب بیانگر آن است که در روزهایی غیر از روز مسابقه می توان در صورت وجود امکانات مختلف در ورزشگاه از آنها کسب درآمد کرد مانند سالن های متفاوت ورزشگاه جهت برگزاری همایش ها، کنفرانس ها، کنسرت ها در زمین چمن ، نمایشگاه ها و رستوران که مردم جامعه به خاطر اعتبار و نام باشگاه در آن محل حضور می یابند.


منبع: