اگر شما بدنسازی کار می‌کنید، به خوبی می‌دانید که بدنسازی در ماه رمضان با ماه‌های دیگر متفاوت است. بنابراین باید با توجه به شرایط‌تان در این ماه برنامه تمرینی خود را تغییر دهید و برنامه‌ای متناسب با ماه رمضان طراحی کنید. برای انجام بدنسازی به نکات زیر توجه کنید و آن‌ها را به کار ببندید.

 

برای  مربی فیتنس به اسان اسپرت مراجعه کنید.

 

1. شدت ورزش خود را تغییر دهید!

در ماه رمضان بهتر است وزنه‌های سنگین را تحریم کنید. تمرین شما نباید طوری باشد که عرق زیادی بریزید؛ چراکه آب زیادی هم نمی‌توانید دریافت کنید. اگر محتاط نباشید کم آبی، افت قند خون و فشار خون می‌تواند اتفاق بیفتد. پس باید خیلی سبک‌تر از همیشه و در مدت زمان کوتاه‌تری تمرین کنید.

حتی اگر بعد از افطار هم ورزش می‌کنید، باز هم انرژی شما به اندازه قبل نخواهد بود؛ چون ذخایر عضلات شما هنوز جایگزین نشده است. بنابراین نباید با شدت همیشگی ورزش کنید.

۲. حواس‌تان به ساعت خواب‌تان باشد!

سعی کنید ساعت خواب‌تان در حد توان نظم داشته باشد. مثلا اگر بعد از سحر میخوابید، همیشه این ساعت را حفظ کنید و حداقل ۶ الی ۸ ساعت در شبانه روز بخوابید. کمبود خواب باعث تحلیل رفتن بافت عضلات و ضعف بدن شما خواهد شد.

۳. کالری و پروتئین کافی دریافت کنید!

سعی کنید کالری و پروتئین مورد نیاز بدن‌تان را از افطار تا سحر دریافت کنید و در صورت نیاز، از مکمل‌ها کمک بگیرید. اگر به اندازه کافی کالری و پروتئین مصرف نکنید، ممکن است هم عضلات شما و هم سیستم ایمنی بدنتان ضعیف شود و احتمال مریض شدن‌تان بیشتر شود.

نکته: یادتان باشد که حداقل ۱.۵ الی ۲ گرم به ازای هر کیلو وزن بدنتان باید پروتئین دریافت کنید.

ماه رمضان و ورزش

4. به فکر عضله سازی نباشید!

مسلما محدود شدن ساعت دریافت کالری، دهیدراته شدن بدن، بهم ریختن ریتم فیزیولوژیک و در نتیجه تغییر ترشح هورمون‌ها، شرایط عضله سازی رو به شدت سخت می‌کند. پس بهتر است که انتظار خیلی خاصی از ورزش در ماه رمضان نداشته باشید و بیشتر به فکر حفظ عضلات خود باشید نه عضله سازی.

منبع:

https://fitamin.ir/mag/workout-in-ramadan/